لطفا-تحول-دیجیتال-را-اشتباه-نگیرید

لطفـــاً تحــول دیجیتــال را اشتبـاه نگیـریــد!!!

برداشت نادرست از تحول دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که امروز سازمان‌های مارا تهدید می‌کند. این سوءبرداشت جدا از اینکه باعث از بین رفتن منابع کلیدی سازمان خواهد شد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به مفهوم تحول دیجیتال وارد می‌کند و آن را تبدیل به مفهومی نخ‌نما و غیرارزش‌آفرین خواهد کرد. در این وبلاگ در خصوص اشتباه‌های رایج درباره مفهوم تحول دیجیتال صحبت خواهیم کرد تا سازمان‌های ما با در نظر گرفتن این موارد، نیازهای واقعی خود را بهتر بشناسند و قادر به تعریف پروژه‌های مناسبتری ذیل چتر تحول دیجیتال باشند.

  • تحول دیجیتال، یک مفهوم صرفاً فناورانه نیست!

برای رهسپاری سفر دیجیتال، باید از ذهن افراد شروع کرد. ایجاد نگرش دیجیتال را شاید بتوانیم اصلی‌ترین گام در مسیر دیجیتالی شدن معرفی کنیم. یان روگرز یکی از مشهورترین مدیران ارشد دیجیتال جهان که هم‌اکنون در مجموعه LVMH فعال است، ادعای جالبی در خصوص تحول دیجیتال دارد.” لحظه بزرگ برای سازمان، زمانی اتفاق می‌افتد که بپذیرد تحول دیجیتال یک مساله فناورانه نیست، بلکه یک تغییر فرهنگی است.” پس سازمان‌های ما باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که به صرف جذب و خرید چند فناوری به سمت دیجیتالی شدن حرکت نخواهند کرد و باید از تغییر نگرش افراد و پرورش فرهنگ دیجیتال سازمان آغاز کنند.

  • تحول دیجیتال، به دنبال بهبود جزیی و تغییر نیست!

سازمان‌ها هر پروژه‌ فناورانه که به دنبال ایجاد بهبود جزیی در سازمان دنبال می‌کنند را نباید تحول دیجیتال بنامند. هنگامی که از تحول دیجیتال در سازمان صحبت می‌کنیم تغییر بنیادین شگرف در نگرش و عملکرد سازمان مدنظر است. لذا پروژه‌های بهبود مانند استقرار سیستم‌های اتوماسیون، بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار و … به تنهایی نباید به‌عنوان تحول دیجیتال معرفی کرد.

  • تحول دیجیتال را به چشم یک پروژه نبینید!

تحول دیجیتال یک پروژه موقتی با زمان شروع و پایان معین نیست و نباید به آن به چشم یک فرایند موقتی نگاه کرد. به بیان دیگر تحول دیجیتال پروسه‌ای است که بصورت مستمر ادامه خواهد داشت. لذا تحول دیجیتال بذری است که در سازمان کاشته می‌شود و با تغییر نگرش در آن بصورت چرخه محور برای آن ایجاد ارزش بنیادین خواهد نمود.

  • دنبال لوبیای سحرآمیز نباشید!

تمام نتایج ارزش آفرینی تحول دیجیتال را نباید در کوتاه مدت ارزیابی نمود. جدا از اثرات چشمگیر تحول دیجیتال در بازه‌های زمانی به نسبت کوتاه، تحول و نتایج غایی آن نیاز به زمان دارد. همانطور که بیان شد، یکی از اصلی‌ترین اهداف در تحول دیجیتال تغییر نگرشی و فرهنگی است و این تغییر و تحول در کوتاه مدت میسر نخواهد بود. لذا تحول دیجیتال نیاز به رهبرانی ریسک‌پذیر و صبور دارد که در مسیر دیجیتالی شدن موانع را برطرف و تمامی ذینفعان سازمان را تا تبدیل شدن آن به یک زبده دیجیتال همراه سازند.

  • تحول دیجیتال، صرفاً مربوط به واحد فناوری اطلاعات سازمان نیست!

تحول دیجیتال مربوط به واحد و بخش خاصی از سازمان نیست. وقتی از تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم، مدنظر تغییر و تحول در تمامی ارکان سازمان است. استراتژی دیجیتال، منابع انسانی دیجیتال، بازاریابی دیجیتال و … همگی شاهد این مدعا هستند که دیجیتالی شدن دیگر محدود به واحد و بخش خاصی از سازمان نیست.

  • تحول دیجیتال فرایندی پایین به بالا نیست!

تحول دیجیتال بدون رهبران و مدیران ارشد همراه و هم‌دل امکان‌پذیر نخواهد بود. همانطور که پیشتر بیان شد، ارزش-آفرینی کلیدی تحول دیجیتال در کوتاه مدت نخواهد بود و درکنار نیاز به زمان، منابع قابل توجهی نیز نیاز خواهد داشت. در کنار این موضوع، برای تحول دیجیتال همراهی تمامی واحدهای سازمان و دیگر ذینفعان امری اجتناب‌ناپذیر است. همه این موارد همراه با چالش‌های متعدد مسیر دیجیتالی شدن، وجود رهبران دیجیتال را به یکی از اصلی‌ترین ارکان تحول دیجیتال تبدیل کرده است.

  • تحول دیجیتال محدود به یک بعد و دستاورد نیست!

تحول دیجیتال چتر گسترده‌ای از مفاهیم سازمانی را شامل می‌شود. در مدل ۲۰۲۰۰، بیست بعد برای تحول دیجیتال شناسایی شده است که برای سازمان‌های مختلف با توجه به شرایط خاصشان باید تعدادی از آن‌ها برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن هدف قرار بگیرد و هم‌افزایی بین‌ آن‌ها از سازمان یک زبده دیجیتال بسازد. لذا نباید تحول دیجیتال را محدود به چند بعد محدود کنیم و تمامی سازمان‌ها را با توجه به آن ابعاد نسخه ثابت تجویز نماییم. یکی از اشتباه‌های رایج بین مشاوران این حوزه در نظر گرفتن چند ابتکار وپروژه محدود و خاص برای تحول دیجیتال است که آن را برای تمامی سازمان‌ها در تمامی صنایع در نظر می‌گیرند. هر سازمان به‌صورت اقتضایی و با توجه به ویژگی‌های خاص، حوزه فعالیت و بلوغ دیجیتالش مسیر خاص خود را برای رهسپاری سفر دیجیتال خواهد داشت.

مواردی که اشاره شد، برخی از اشتباهات رایج سازمان‌های ما از مفهوم تحول دیجیتال است. برداشت اشتباه از این مفهوم مسیر اشتباهی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت و انتظارات نابجایی را نیز از تحول دیجیتال به وجود خواهد آورد. برای تبدیل شدن به یک زبده دیجیتال باید در ابتدا مفهوم تحول دیجیتال را به درستی درک کرد و برای تحصیل آن بهترین مسیر را انتخاب نمود. همانطور که بیان شد، تحول دیجیتال چتر گسترده‌ای از مفاهیم و حوزه‌های سازمانی را شامل می‌شود و سازمان شما برای حرکت  به این سمت باید مسیر خاص خود را برگزیند.

اما بهترین مسیر تحول دیجیتال برای سازمان ما چیست و چگونه آن را طراحی کنیم؟

هر مجموعه برای دیجیتالی شدن، نیاز به نقشه راه تحول دیجیتال مخصوص خود را دارد. نقشه‌راهی که با توجه به بلوغ دیجیتال و شرایط خاص هر سازمان طراحی شده باشد و گام به گام مسیر را به آن‌ها نشان دهد. من و همکارانم در دیتیجی کوشیدیم با استفاده از مدل تحول دیجیتال ۲۰۲۰۰ که با توجه به شرایط خاص سازمان‌های داخلی در نظر گرفته شده است با در نظر گرفتن تمامی محدودیت‌ها و الزامات تحول دیجیتال در ایران مناسب‌ترین نقشه‌راه تحول دیجیتال را برای سازمان‌ها طراحی کنیم و تا پیاده‌سازی کامل آن و تبدیل کردن شما به یک زبده دیجیتال گام به گام همراه شما باشیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.