سفر دیجیتال ، قطب نمای دیجیتال ، بلوغ سنجی دیجیتال ،

در سفر دیجیتال، قطب‌نمای تحول دیجیتال را فراموش نکنید! بلوغ‌سنجی دیجیتال، قطب‌نمای سفر دیجیتال

 این روزها در دنیای کسب‌وکار هیچ مفهومی را بیشتر از تحول دیجیتال نمی‌بینیم و نمی‌شنویم. یک مطالعه کوتاه از آخرین گزارش‌های حرفه‌ای موسسات مطرح مشاوره مدیریت دنیا گواه این مدعا خواهد بود.

این مفهوم به مرور وارد ادبیات مدیران ارشد کشور ما هم شده و تب دیجیتالی شدن، روز به روز بیشتر بین سازمان‌هایمان در حال فراگیر شدن است. مدیران ما هم به مرور یا دریافته‌اند یا به زودی درخواهند یافت که برای بقا درآینده، راهی جز رهسپاری سفر دیجیتال ندارند و اگر مدیری تفکری غیر این داشته باشد، بعید است که نامی از سازمان او در آینده نزدیک بشنویم.

این تب دیجیتالی شدن که با سرعت چشم‌گیری در حال گسترش است، از یک‌سو مایه مسرت و خرسندی است که شاید قبل از اینکه خیلی دیر شود، مدیران و سازمان‌های ما در حال بیدار شدن هستند و از یک‌سو باعث نگرانی است که حرکت در مسیر اشتباه و برداشت نادرست از این مفهوم، جدا از آنکه سازمان‌ها را به‌جای حرکت به سمت زبدگی راهی قهقرا خواهد کرد، باعث نابودی و کج‌فهمی این مفهوم در کشور خواهد شد و بلایی که سر بسیاری از مفاهیم نجات بخش مدیریت در کشور آمد و آن‌ها را مبدل به مفاهیمی نخ‌نما و غیرارزش آفرین کرد، سر تحول دیجیتال هم خواهد آمد.

در این مدت که در کنار همکارانم در دیتیجی بصورت تخصصی، متمرکز مفهوم تحول دیجیتال هستیم، همیشه دغدغه فعالیت‌های ترویجی در این حوزه را داشته‌ایم که تا در حد توان، این مفهوم را درست به مخاطبان حرفه‌ای و آکادمیک منتقل کنیم، چرا که همیشه بوده‌اند گروه‌هایی که در هر تب و تابی با هدف ماهیگیری از آب گل‌آلود ظهور کرده‌اند و کلاغ‌هایی را رنگ کرده‌ و به‌نام قناری به سازمان‌هایمان فروخته‌اند.

از این‌رو، امروز سازمان‌های ما باید مراقب باشند که با سواستفاده از تب دیجیتالی شدن هرچیزی را به‌نام تحول دیجیتال به آن‌ها ارائه ندهند.

اما تحول دیجیتال را باید از کجا شروع کنیم و چگونه رهسپار سفر دیجیتال شویم؟

شاید بتوانم ادعا کنم در جلسات مشاوره‌ای و آموزشی که در این مدت داشته‌ام بیشترین سوالی که مدیران سازمان‌ها با آن مواجه هستند، همین نقطه شروع سفر دیجیتال است.حتی افرادی که حرفه‌ای‌تر درگیر مفهوم تحول دیجیتال هستند و قصد تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال برای سازمان‌هایشان را دارند، اصلی‌ترین چالششان نقطه شروع آن است.

در پاسخ به هر دو چالش، می‌توانیم بلوغ‌سنجی دیجیتال را اولین گام در مسیر دیجیتالی شدن معرفی کنیم. بلوغ‌سنجی دیجیتال همچون قطب‌نمای سفر دیجیتال است که مسیر را برای سازمان‌ها مشخص می‌کند.

همانطور که ما، قبل از هر سفری باید داشته‌هایمان را بسنجیم، سازما‌ن‌هایمان هم قبل از حرکت در مسیر دیجیتالی شدن باید حال دیجیتالشان را بدانند. بلوغ‌سنجی دیجیتال، دید جامعی از وضعیت فعلی سازمان‌ها از نقطه نظر دیجیتالی ایجاد می‌کند که شرط لازم برای برنامه‌ریزی آن‌ها در مسیر تحول دیجیتال است.

سازمان‌هایمان باید به این موضوع واقف باشند که قبل از هراقدامی برای دیجیتالی شدن، می‌بایست با بلوغ‌سنجی آمادگی و وضعیت دیجیتال خود را بسنجند، تا بدانند از کجا و چگونه شروع کنند.

اولین نکته‌ای که مدیران سازمان‌های ما باید بدانند، تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال و تعریف پروژه‌هایی در این حوزه بدون بلوغ‌سنجی توسط مشاوران، همچون تجویز دارو، بدون آزمایش و معاینه توسط پزشک است و به همان اندازه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

با این اوصاف اولین گام برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن و تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال، بلوغ‌سنجی دیجیتال است که با توجه به نتایج آن نقطه تمرکز و جهت‌گیری‌های استراتژیک سازمان معین گردد و بهترین برنامه برای تحول دیجیتال سازمان در نظر گرفته شود.

اما این بلوغ‌سنجی دیجیتال در سازمان چگونه و با چه مدلی باید انجام شود؟

برای بلوغ‌سنجی دیجیتال سازمان‌ها در اولین گام باید مدل مدنظر انتخاب شود. مدل بلوغ‌سنجی دیجیتال همچون شابلونی است که برروی سازمان قرار می‌گیرد و با ارزیابی آن، وضعیت دیجیتال آن سازمان را در ابعاد مختلف نمایان می‌کند.

همانطور که مستحضرید چتر تحول دیجیتال بسیار گسترده است و تمامی ابعاد یک سازمان را از قابلیت‌های فناورانه و رهبری تا مدل کسب‌وکار، فرایندهای سازمان، محیط کار و تجربه مشتریان را شامل می‌شود‌. از این رو یک مدل بلوغ‌سنجی دیجیتال، باید با دیدی جامع همه این ابعاد را در بربگیرد و به صورت جزیی تک‌تک این موارد را بررسی کند تا  مشاوران بتوانند باتحلیل نتایج حاصل از آن، بهترین مسیر را برای دیجیتالی شدن سازمان انتخاب کنند.

خلا وجود یک مدل جامع از یک سو و نیاز سازمان‌های ایرانی به یک مدل بومی جهت بلوغ‌سنجی از سوی دیگر (با توجه به تجربه دوسال همکاری در جایزه ملی تحول دیجیتال)، طراحی یک مدل بومی بلوغ‌سنجی دیجیتال را بیش از پیش برای تیم دیتیجی ضروری ساخت.

از این رو دپارتمان نقشه‌راه تحول دیجیتال دیتیجی با بررسی تمامی مدل‌های مطرح و به اقتضای سازمان‌های ایرانی با توجه به ویژگی‌های خاصشان، مدل تحول دیجیتال ۲۰۲۰۰ را تدوین و طراحی نمود تا جامع‌ترین مدل فعلی برای سنجش بلوغ دیجیتال سازمان‌ها باشد.

این مدل به‌عنوان مدل اصلی در سومین جایزه ملی تحول دیجیتال هم که توسط دانشگاه تهران برگزار می‌گردد، برای سنجش بلوغ دیجیتال سازمان‌ها و معرفی سرآمدان دیجیتال کشور استفاده خواهد شد. در وبلاگ‌های بعدی از جزییات این مدل بیشتر خواهیم گفت.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.