محیط-کار-دیجیتال

محیط کار دیجیتال، وسیله هدایت سرمایه‌های انسانی در سفر تحول دیجیتال

“یک سازمان چیزی فراتر از مجموع ظرفیت کارکنانش برای خلق ارزش نیست”! زمانی که این نقل‌قول را از «گِرستنِر» مدیرعامل اسبق آی‌بی‌اِم می‌بینم، به یاد اهمیت سرمایه‌های انسانی برای موفقیت هر تغییر و تحولی می‌افتم. صحبت از تحول دیجیتال و تأثیر فناوری‌های تحول‌آفرین در ابعاد مختلف کسب‌وکارها، چند وقتی است که کانون توجه سازمان‌ها برای عقب نماندن از قافله سفر دیجیتال شده است. اما سوال اصلی اینجاست که تا چه حدی از درون خود را برای تغییرات آماده کرده‌ایم و نقش هر یک از افراد برای اتصال درست زنجیر تحول دیجیتال سازمان ما چیست؟

به عنوان یکی از دستاوردهای عمده تحول دیجیتال، محیط کار دیجیتال رویکردی نوین و روشمند برای مدیریت سرمایه‌های انسانی در عصری است که اساس هر حرکتی در آن بر پایه‌ی تحولات دیجیتالی رقم می‌خورد.

احتمالاً اگر بخواهیم موتور محرک یک سازمان و متمرکزترین فضایی که در آن افراد گرد هم می‌آیند و فرایندهای شغلی خود را انجام می‌دهند معرفی کنیم، از محیط کار آن سازمان یاد می‌کنیم. بیشترین فرایندهای سازمانی، تعاملات، فرهنگ و تجارب کاری در محیط کار سازمان‌ها اتفاق می‌افتد. از فضای فیزیکی و طراحی دفتر کار گرفته تا تمامی فرایندها و رفتارهای کارکنان با یکدیگر داخل محیط کار، زمینه‌ساز ایجاد احساسی منحصربه‌فرد از کار برای یک مجموعه خواهد شد.

در یک محیط کار دیجیتال، مؤلفه‌های گوناگونی در نظر گرفته می‌شوند که اگر به درستی در کنار هم خلق ارزش کنند، احساسی از تعلق به سازمان و اشتیاق به کار برای هر یک از کارکنان اتفاق خواهد افتاد و قطار تحول دیجیتال با کمترین انحراف از مسیر، به سفر دیجیتال خود ادامه ‌می‌دهد. طبق مطالعات و فعالیت‌هایی که ماه‌ها در زمینه مباحث تحول دیجیتال، محیط کار دیجیتال و چگونگی مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال در دیتیجی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای ایجاد یک محیط کار دیجیتال باید به مؤلفه‌هایی چون فرهنگ دیجیتال، فرایندها، فناوری و محیط فیزیکی دفتر کار توجه کنیم. هر یک از این موارد با تمرکز بر ایجاد تجارب خوشایند و به یادماندنی برای کارکنان، موفقیت یک محیط کار دیجیتال را به همراه خواهند داشت. در نهایت مجموعه این عوامل در کنار هم منجر به بسته‌ای از تجارب و احساس نسبت به یک سازمان خواهد شد که بهترین نتایج سازمانی، مانند درآمد بیشتر، هزینه‌های عملیاتی کمتر، بهبود تجارب مشتریان و جذب و نگه‌داشت استعدادهای عصر دیجیتال را به همراه دارد. در ادامه به بیان اهمیت برخی از ماژول‌های یک محیط کار دیجیتال خواهیم پرداخت.

فرهنگ دیجیتال: تار و پود تحول دیجیتال

به اعتقاد «جک ما» بنیان‌گذار شرکت علی‌بابا، ”مشکلات مالی و اقتصادی، همیشه مهم‌ترین چالش‌ ما نیستند. بلکه مهم‌ترین چالش ما، کمبود افرادی رویاپرداز است که حاضرند برای رسیدن به رویاهای خود تا پای جان تلاش کنند”. اگر درباره چالش‌های تحول دیجیتال بخواهیم بدانیم، با جستجویی اندک درخواهیم یافت که همچنان از فرهنگ سازمانی و مقاومت افراد در مقابل تغییرات، به عنوان اولین چالش مهم در مسیر تحول دیجیتال یاد می‌شود. به جرأت می‌توان گفت اگر سازمانی بخواهد سفر دیجیتال خود را آغاز کند، بدون آموزش و جاری‌سازی طزرفکر دیجیتالی در کارکنان خود، با شکست مواجه خواهد شد. به همین جهت ما در دپارتمان محیط کار دیجیتال دیتیجی، با تدوین مدلی چندوجهی و مطالعه تطبیقی بهترین نمونه‌های بین‌المللی به تعریف اقدامات و کمپین‌هایی جهت مدیریت تغییر فرهنگ دیجیتال در سه وجه توانمندسازی، جاری‌سازی و الهام‌بخشی پرداختیم و آماده ارائه خدمات پرورش فرهنگ دیجیتال در سازمان‌ها هستیم.

تجربه دیجیتال کارکنان: رکن اصلی طراحی محیط کار دیجیتال

قلب یک محیط کار دیجیتال، تجربه کارکنانی است که در آن فعالیت می‌کنند. برای مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال، به رویکردی متناسب با زندگی افراد در دنیای امروز نیاز داریم. برای اینکه بهترین تجارب را برای کارکنان خود بسازیم و در نتیجه باعث بهره‌وری بالاتر آن‌ها و جذب و نگهداشت بهترین استعدادها در سازمان خود شویم، باید متناسب با انتظارات آن‌ها محیط کار دیجیتال خود را طراحی کنیم. هر گفتگوی خوبی با خوب گوش دادن آغاز می‌شود. پس اگر می‌خواهیم کارکنان ایده‌هایی نوآورانه برای ما بیاورند و خلاقانه موفقیت آینده سازمان ما را رقم بزنند، باید سعی کنیم مشکلات آن‌ها را در محیط کار به حداقل برسایم. بالطبع کارمندی که ساعات زیادی از روز خود را با استفاده از تلفن همراه می‌گذراند و حضور مستمری در شبکه‌های اجتماعی دارد، تحمل سیستم‌های سیلویی و ارتباطات سنتی ایمیلی را در فعالیت‌های شغلیش ندارد.

به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های مدیریت سرمایه‌های انسانی، تجربه کارکنان با نگاهی کارمندمحور، سعی در افزایش رضایت شغلی کارکنان، خلق بهترین نتایج و نگه‌داشت بهترین استعدادها در ادبیات نوین منابع انسانی دارد. در دپارتمان محیط کار دیجیتال دیتیجی نیز، با توجه به این روند مهم منابع انسانی روز دنیا و بررسی مدل‌های مختلف تجربه کارکنان، در حال پیاده‌سازی متدولوژی تجربه دیجیتال کارکنان به صورت عملیاتی در سازمان‌ها بوده و در ارائه خدمات این حوزه به سازمان‌های کشور آمادگی داریم.

برای آشنایی با فعالیت‌ها و خدمات قابل ارائه توسط دپارتمان محیط کار دیجیتال، ما را در وبسایت و کانال‌های ارتباطی دیتیجی دنبال نمایید.

دیدگاه ها بسته شده اند.