۱۰ روند تحول دیجیتال در سال ۲۰۱۸ (2)

محسن سام

1396/12/2

در یادداشت قبل به بررسی پنج مورد از روندهای تحول دیجیتال در سال 2018 پرداختیم. در ادامه به برجسته­‌ترین روندهای تحول دیجیتال در این سال اشاره خواهیم کرد.

6- هوش مصنوعی: همچنان در مسیر موفقیت و رشد

اگر نگاهی گذرا به کاربرد هوش مصنوعی در سال­‌های گذشته بیندازیم خواهیم دید که کاربرد این فناوری در صنایع مختلف رفته رفته در حال افزایش است. الکسا، سیری و چت‌بات‌های خدمت‌رسان به مشتری، از جمله نوآوری‌های مبتنی بر بستر هوش مصنوعی هستند که مسبب آشنایی بیش از پیش افراد در جوامع پیشرفته با این فناوری گشته­‌اند. شرکت­‌های مختلف به منظور ایجاد شگفتی و حس خوب برای مشتریان خود و همچنین داشتن ارتباط با آن‌ها، به استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم از هوش مصنوعی در حوزه فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

7-  از عرش به فرش رسیدن واقعیت مجازی 

دیری نیست که هزاران نفر از مردم، فروشگاه‌های فیزیکی و غیرفیزیکی مختلف را به منظور خرید هدست‌های مخصوص واقعیت مجازی مورد جستجو قرار می‌دادند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند. اما مدتی است که واقعیت افزوده، با قابلیت‌ها و مزیت‌های خود نسبت به واقعیت مجازی، از جمله قیمت ارزان‌تر و استفاده آسان‌تر نسبت به واقعیت مجازی، گوی سبقت را از واقعیت مجازی ربوده است.

8-  شکست به عنوان یک خدمت! 

همه ما با عبارت «شکست مقدمه پیروزی است» آشنایی داریم. در حوزه کسب‌و‌کار نیز اگر نگاهی اجمالی به داستان موفقیت شرکت‌های مطرح داشته باشیم خواهیم دید که آن ها در ابتدای راه با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم کرده، طعم شکست را بارها و بارها چشیده و با درس آموخته‌هایشان از این شکست‌ها، پای در مسیر موفقیت نهاده‌اند. درس آموخته‌های حاصل از شکست، در آینده‌ای نزدیک قابلیت فروخته شدن «به عنوان خدمت»[1] را دارند. «شکست به عنوان خدمت» به زودی به شاخصی کلیدی برای مشخص کردن برنده و بازنده در حوزه تحول دیجیتال تبدیل خواهد شد.

9-  مقاومت فرهنگی: پاشنه آشیل سازمانها
«یک پلنگ واقعی، خال هایش را نمی تواند تغییر دهد!» 

خبر بد برای سازمان‌هایی که با فرهنگ سنتی خود خو گرفته‌اند و با چالش فرهنگی در حوزه تحول دیجیتال روبرو هستند این است که دامنه چالش‌هایشان در سال 2018 به مراتب گسترده‌تر از قبل خواهد شد!

سازمان‌ها به دلیل افزایش سرعت تغییر و همچنین افزوده شدن فناوری‌های نوین، چاره‌ای جز سرعت بخشیدن به رشد خود ندارند؛ اما همچنان سازمان‌هایی نیز وجود دارند که به دلیل نداشتن ساختاری چابک و یا عدم موفقیت در از بین بردن سیلوهای کاری خود، از دور رقابت، رفته رفته خارج می‌گردند. 

سازمان‌هایی که غرق در استعاره «تغییر ناپذیر بودن خال های روی بدن پلنگ» می‌باشند، بهتر است به چابکی که ویژگی ذاتی یک پلنگ است، توجه کنند!

10- تحول دیجیتال: عامل بقای فردا

اگرچه در سال 2017، تحول دیجیتال در برخی سخنرانی‌ها و جلسات هیئت مدیره سازمان‌ها مورد توجه بوده است، در 2018، بسیاری از سازمان‌ها متوجه اهمیت بالای آن خواهند شد. تحول، با سرعتی فزاینده به مسیر خود ادامه خواهد داد و سازمان‌هایی که خود را برای این جریان آماده نکرده باشند، محکوم به رفتن به قعر بازار خود می‌شوند.

نکته‌ای که در مورد تحول دیجیتال به وضوح قابل مشاهده است این است که همه فناوری‌هایی که در این مقاله مورد اشاره قرار گرفتند، در کنار یکدیگر به فعالیت پرداخته و دیگری را به جلو می‌رانند. این حرکت، تغییری را به دنبال خواهد داشت که به سادگی نمی‌توان در مقابل آن ایستادگی کرد. قطار تحول دیجیتال با سرعتی بیش از پیش به مسیر خود در متحول کردن صنایع ادامه خواهد داد و در این مسیر، پیروزی با سازمان‌هایی است که خود را با مسیر این قطار همسو کنند.

 

 [1] As a service