داستان تحول: دستورالعمل دومینو برای زبدگی دیجیتال

1396/5/22

آیا شرکتی را می شناسید که در عرض چند سال، بازدهی بالاتری از «گوگل»، «اپل»، «نتفلیکس» و «آمازون» داشته باشد؟ شرکتی که اگر چه در مرحله عرضه اولیه سهام قرار دارد، اما بازده بالاتری نسبت به «آلفابت»، شرکت مادر گوگل، داشته است. پیتزا «دومینو»، موفق شد چنین عملکرد درخشانی را به نمایش بگذارد.

چنین رشدی، بیانگر تحولی چشم گیر و قابل توجه است. در پژوهشی که در سال 2009،  و با محوریت سلیقه مشتریان انجام شد، پیتزا «دومینو»، در پایین ترین رتبه قرار گرفت. در آن زمان، ارزش سهام شرکت، به پایین ترین سطح خود در طول تاریخ نزول کرد. اما اکنون در سال 2017، «دومینو»، تغییرات بسیاری را پشت سر گذارده و به یک سازمان دیجیتال موفق تبدیل شده است.

نگاهی به وضعیت امروز «دومینو»، منعکس کننده واقعیت های جالبی است. نیمی از 800 نفر کارمند دفتر مرکزی شرکت، در حوزه نرم افزار و تحلیل داده فعالیت می کنند، و 60 درصد از فروش، از طریق کانال های دیجیتال محقق می شود. این نسبت در سال 2010، معادل 25 درصد بود که خود در مقایسه با زمان آغاز فروش دیجیتال در «دومینو» در سال 2008، رشدی چشم گیر را نشان می داد. جالب آنکه، مقدار این شاخص، بسیار بالاتر از میانگین صنعت رستوران داری، یعنی 20 درصد، است.
 
دیجیتالی شدن، از دیدگاه پاتریک دویل، مدیرعامل این شرکت، موضوعی کلیدی به نظر می رسد. به گفته او: «سرمایه گذاری هایی که ما انجام می دهیم موفقیت آمیز، و بازده سرمایه گذاری ما در پلتفرم دیجیتال، بسیار چشم گیر بوده است

پلتفرم «همه جا»ی شرکت، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که سفارش های خود را از طریق مجموعه ای متنوع از پلتفرم ها، ارسال کنند. «دومینو»، اولین شرکت فعال در صنایع غذایی است که سفارش دهی از طریق کانال های نوآورانه مانند «گوگل هوم» را امکان پذیر ساخته است. افزون بر این، «دومینو» را باید از جمله نخستین رستوران هایی قلمداد نمود که تحویل سفارش توسط پهپادها را به مرحله اجرا رساند.
 

 
اما چگونه یک پیتزا فروشی، موفق شد طی گذار دیجیتال، این گونه متحول شود؟ پاسخ به این سوال، برای «دومینو»، دو حوزه را در بر می گیرد: نخست، تمرکز بر تجربه مشتری و عملیات به صورت توامان، و دوم، تعهد به ایجاد چشم اندازی جذاب و ایجاد همراستایی امور پیرامون آن.

تحول دیجیتال در حوزه مشتریان و عملیات، بر پایه سه ابتکار کلیدی بنا نهاده شده است: ایجاد پلتفرمی دیجیتال برای مشتریان، دیجیتالی ­سازی عملیات و ایجاد یک پلتفرم سازمانی دیجیتال برای شعب. اما در حوزه چشم انداز دیجیتال، شرکت، رویکرد مبتنی بر نوآوری، و جذب و پرورش استعدادهای دیجیتال را مورد توجه جدی قرار داده است.

این مطالعه موردی، که توسط موسسه معتبر مشاوره مدیریت کپجمینای تدوین شده است، داستان تحول «دومینو» و تبدیل آن به یک سازمان دیجیتال موفق را روایت می کند.


جهت دریافت فایل کامل این مطالعه، روی لینک دانلود کلیک نمایید.